Bilmodeller som inte levde upp till förväntningarna

Det har producerats en och annan dålig bilmodell genom åren, faktum är att det förmodligen har designats fler dåliga än bra bilar. De flesta av dem har glömts bort, de lyckades inte ens vara tillräckligt dåliga för att vara minnesvärda. I det här inlägget ska vi titta på tre av bilhistoriens mer anmärkningsvärda misslyckanden. Sådana som det kommer att fortsätta talas om bland bilkännare under lång tid framöver.

Notera att du inte hittar någon Mitsubishi på listan nedanför. Den japanska billtillverkaren producerar nämligen bra bilar. Nu kan du själv köra en Mitsubishi utan att skapa en krater i plånboken. Du väljer modell och färg via nätet och godkänner leasingavtalet med BankID. Bilen hämtar du sedan hos din närmsta Mitsubishi återförsäljare. Testa Mitsubishi privatleasing du också.

DeLorean DMC-12

DeLorean må ha blivit en ikonisk bil tack vare filmsuccén Tillbaka till framtiden. Trots det är det en av bilindustrins mest spektakulära fiaskon. Om du frågade designern John Z. DeLorean på 70-talet skulle han sagt att hans bildesign var framtiden. Hans goda självförtroende fick honom att förhandla med Storbritannien om att öppna en fabrik i Belfast. Löftet var att det skulle leda till att tusentals jobb skapades. Förväntningarna var sedan att DeLorean skulle sälja ungefär 12 000 exemplar per år. Så blev det inte riktigt. Företaget gick i konkurs 1981 med endast 6000 sålda exemplar, totalt byggdes runt 9000. Hur var den att köra? Enligt Teknikens Värld inte så dum alls, men det räckte uppenbarligen inte.

Yugo

Yugo är en sann klassiker i kategorin dåliga bilar, en bil som det skämtats friskt om genom åren. Trots att den allmänt anses som en av de sämsta massproduktionerna någonsin tillverkades den i hela 30 år, mellan 1978-2008. Yugo tillverkades av Zastava, en serbisk biltillverkare. Tanken med den lilla bilmodellen Yugo var att tillverka en bil som designats specifikt mot den amerikanska marknaden. Tillverkaren såg modellen som en efterföljare till storsäljare som Volkswagens bubblor. Rent kvalitetsmässigt var bilen en katastrof. Motorerna var opålitliga och hantverket, om det ens går att använda det ordet, var minst sagt undermåligt.

Jaguar X-type

Jaguar X-type kan inte annat än betraktas som ett av tidernas största bilfiaskon. För en hutlös summa pengar fick den som köpte en X-type en bil som visade sig kunna gå sönder på hur många olika sätt som helst. Det överraskade bedömare och bilfans över hela världen eftersom Jaguar typiskt sett har ett rykte om att lägga stor möda på kvaliteten. Sett till priset var X-type underutvecklad och dåligt byggd. Ändå producerades den mellan 2001-2008. Det verkade i och med det som att Jaguar var på väg att tappa greppet om sin kvalitetsstämpel. Enligt de flesta hittade de dock tillbaka till sin forna form med XE-modellen.

marinate